(toc) #title=( সূচিপত্র)
পাঠ্য সম্পর্কিত তথ্যঃ
| পাঠ্যের নাম | Clouds Meanings and Questions Solution |
| শ্রেণী | Class 8 Lesson 2 |
| মূল গ্রন্থ | Blossom |
| বোর্ড | West Bengal Board of Secondary Education |
| ধরণ | Meaning and Question Solution |
Clouds
Written by Intizar Hussain
Let's start:
Intizar Hussain, born in
1923,
ইন্তিজার হুসেন ১৯২৩ সালে জন্মগ্রহণ করেন।
A famous writer from
Pakistan.
বিখ্যাত পাকিস্তানি লেখক।
He writes short stories and
novels in Urdu,
তিনি উর্দু ভাষায় ছোটগল্প ও উপন্যাস লেখেন
and also columns for
newspapers in English.
এবং ইংরেজি সংবাদপত্রে লেখালেখি করেন।
He has received many awards
in Pakistan,
তিনি পাকিস্তান থেকে অনেক
পুরস্কার পেয়েছেন।
Also India, and the Middle
East.
ভারত ও মধ্যপ্রাচ্য থেকেও অনেক পুরস্কার পেয়েছেন
“The Seventh Door” and “Leaves”
are among his books translated into English.
তাঁর “সেভেনথ ডোর” এবং “লিভস” ইংরেজি অনুবাদ
গ্রন্থসমূহের অন্তর্গত।
His Urdu short story “Badal”
has been translated as “Clouds” by Rakshanda Jalil.
তার উর্দু ছোটগল্প ‘বাদল’-কে রক্ষানন্দ জলিল “ক্লাউডস” নামে ইংরেজিতে অনুবাদ করেন।
The
present text is its edited version.
বর্তমান পাঠ্যাংশটি তাঁর সম্পাদিত রূপ।
Class 8 Blossom Lesson 2 "Clouds"
Meanings and Questions Solution
অষ্টম শ্রেণীর ইংরেজি বই Blossom এর Lesson 2 এর Clouds Meanings and Questions Solution. Clouds Meanings and Questions Solution Class VIII | Blossom Class 8. অষ্টম শ্রেণীর ইংরেজি বিষয়ের প্রশ্ন উত্তর। West Bengal Board of Secondary Education Class 8 এর English book Blossom এর Lesson 2 এর Clouds Meanings and Questions Solution এর প্রশ্নোত্তর নিচে দেওয়া হল। এই পাঠ্যে যে অনুবাদ করা হয়েছ তা ভাবগত অনুবাদ, আক্ষরিক নয়। এই অষ্টম শ্রেণী এর ইংরেজি বই Blossom এর Clouds Meanings and Questions Solution এর প্রশ্নোত্তর গুলি খুব ভাল করে পড়ে পরীক্ষায় লিখে আসলে ১০০% নম্বর অবশ্যই পাবে।
Let’s share:
Which season do you like the
most?
Ans: -
I like the season of
spring the most.
Name three objects of nature
that are commonly seen in that season.
Ans: -
The three objects
which are commonly seen of nature are
1.
The beautiful pleasing weather.
2.
The cooling of the cuckoos and
3.
Availability of flower and fruits.
Let’s read Clouds Meaning Part 1
He wandered far in search of
the clouds,
মেঘের খোঁজে সে ঘুরে বেড়ায় বহুদূর,
down winding paths and
alleys,
রাস্তা এবং সরুপথ দিয়ে,
till he reached the old mud
hut.
যতক্ষণ না সে পুরানো মাটির কুঁড়েঘরে পৌঁছায়।
There, he turned on to the
dirt track.
সেখানেও সে অপরিষ্কার রাস্তায় ঘুরল।
He saw a grass-cutter coming
from the other direction,
সে উল্টো দিক থেকে এক ঘাসুড়েকে (ঘাস কাটার লোককে) আসতে দেখল,
a bundle of freshly cut
grass balanced on his head.
তার মাথায় ভারসাম্যপূর্ণ সদ্য কাটা ঘাসের বান্ডিল।
He stopped the man and
asked,
সে লোকটিকে থামিয়ে জিজ্ঞাসা করল
“Have you seen the clouds
there?”
“তুমি কি সেখানে মেঘ দেখেছ?”
“Clouds?”
“মেঘ?”
The grass-cutter was amazed,
ঘাসুড়ে (ঘাস কাটার লোকটি) অবাক হয়ে গেল,
as though he had been asked
the most peculiar question.
যেন তাকে সবচেয়ে অদ্ভুত প্রশ্ন করা হয়েছে।
“Yes, clouds.”
“হ্যা, মেঘ.”
He was disappointed to see
that
সে দেখে হতাশ হল যে
the grass-cutter was still
mystified.
ঘাসুড়ে (ঘাস কাটার লোকটি) তখনও রহস্যবৃত ছিল ( অর্থাৎ কিছুই বুঝতে পারছিল না)।
He walked on until
সে হাটতে লাগল যতক্ষণ না
he came upon a farmer
সে এক কৃষকের সাক্ষাত পেল
ploughing his field.
সে তার ক্ষেতে লাঙ্গল দিচ্ছিল।
He asked him the same
question,
সে তাকেও একই প্রশ্ন করল,
“Did the clouds come here?”
“মেঘেরা কি এখানে এসেছিল?”
The farmer, too,
চাষিও,
couldn’t make sense of the
question.
প্রশ্নটা বুঝতে পারল না।
“Clouds?” he asked.
“মেঘ?” সে জিজ্ঞাসা করল।
“Yes, clouds.”
“হ্যা, মেঘ।”
He was asking after the
clouds
সে এমন ভাবে মেঘেদের খোঁজ করছিল,
like a man who has lost a
child
যেন, সে একজন সন্তানকে হারিয়েছে।
and asks wayfarers
এবং পথিকদের জিজ্ঞাসা করে
if they have seen a child
wandering.
যদি তারা একটি শিশুকে ঘুরে বেড়াতে দেখে থাকে।
Perhaps the clouds, too,
সম্ভবত মেঘগুলিও,
were lost children
হারিয়ে যাওয়া শিশু ছিল
and he was going around
asking people about them.
এবং সে তাদের সম্পর্কে লোকজনকে জিজ্ঞাসা করছিল।
But no one could give him a
satisfactory answer.
কিন্তু কেউ তাকে সন্তোষজনক উত্তর দিতে পারেনি।
Activity – 1
Rearrange the following sentences in the correct order and put the numbers in the given boxes.
1. He
saw a grass cutter coming from the other direction
Ans: -
4
2. The
grass cutter was surprised.
Ans: -
6
3. He
reached the old mud hut.
Ans: -
2
4. He
wandered in search of the clouds.
Ans: -
1
5. He
asked the grass cutter if he had noticed the clouds.
Ans: -
5
6. He
turned into the dirt back.
Ans: -
3
Activity – 2
Complete the following sentences with information from the text.
1. The
grass cutter had a bundle ………………………………..
Ans: -
The grass cutter had a bundle of freshly cut grass
balanced on his head.
2. He
was disappointed to see …………………………………
Ans: -
He was disappointed to see that the grass cutter
was still mystified.
3. The
farmer could not ………………………………………….
Ans: -
The farmer could not make sense of the boy’s
question.
4. He
was asking for the clouds like ………………………….
Ans: -
He was asking for the clouds like a man who has
lost his child and ask wayfarers if they have seen a child wandering.
Activity – 3
Answer the following questions
"But
no one could give him a satisfactory answer" Why do you think no one could
give him a satisfactory answer?
Ans: -
I
suppose everyone tried to give answers but they hadn't a satisfactory answer
because the question he asked, had no sense to everyone. Actually, he was
asking about the shadows as if he was looking for a lost child. And that’s why
none could understand the meaning of heat question.
Let’s read Clouds Meaning Part 2
His mother was the first he
had asked in the morning,
সকালে প্রথমে সে তার মাকে জিজ্ঞাসা করল,
“Ammaji, where have the clouds gone?”
“মা, মেঘেরা
কোথায় গেল?”
“Who’s gone where?”
“কে, কোথায়
গেল?”
Ammaji said, as if he had
asked an exceptionally stupid question.
মা বললেন যেন সে একটি ব্যতিক্রমী বোকা প্রশ্ন করেছে।
“Clouds.”
“মেঘেরা ।
“Clouds!
“মেঘেরা !
Have you lost your mind,
boy?
তুমি কি তোমার মন হারিয়েছ বাছা?
“Hurry up, now.
তাড়াতাড়ি করো, এখনই।
Wash quickly,
তাড়াতাড়ি ধুয়ে নাও,
eat your breakfast and go to
school.”
প্রাতরাশ খাও এবং বিদ্যালয়ে যাও।”
Dejectedly,
হতাশাগ্রস্তভাবে,
he washed his hands and
face,
সে তার হাত-মুখ ধুয়ে,
ate his breakfast and left
home.
প্রাতরাশ করে বাড়ি ছাড়ল।
But the question still
haunted him:
কিন্তু প্রশ্নটা তখনও তাকে পীড়া দিচ্ছিল।
Where
did the clouds go?
মেঘেরা কোথায় গেছে?
He remembered what he had
seen the night before-
তার মনে পড়ল আগের রাতে সে কি দেখেছে –
clouds gathering in the dark
sky.
মেঘেরা অন্ধকার আকাশে জড়ো হচ্ছে।
But when he went to sleep,
কিন্তু সে যখন ঘুমোতে গেল,
the sky
was clear and full of stars.
আকাশ তখন পরিস্কার ও তারায় ভরা ছিল।
When he awoke again,
সে যখন আবার জাগল
he had
no idea of the time.
তখন তার সময়ের কোনো ধারনা ছিল না।
All he knew was that it was
the middle of the night.
সে শুধু জানত যে এটি মধ্যরাত ছিল।
Up there in the sky, the
clouds were rumbling.
সেখানে আকাশে মেঘের গর্জন হচ্ছিল।
In the occasional flashes of
lightning,
মাঝে মাঝে বজ্রপাতের ঝলকানিতে,
they
were dense and black.
তারা ঘন এবং কালোহয়ে গিয়েছিল।
It looked as if it will be
raining.
মনে হচ্ছিল যেন বৃষ্টি হবে।
Rain will have ruined his
sleep, he knew.
বৃষ্টি তার ঘুম ভাঙাবে – সে জানত।
When he got up in the
morning,.
সকালে সে যখন উঠল,
he was
amazed
সে আশ্চর্য হল।
The sky was clear and empty!
আকাশ ছিল পরিষ্কার ও খালি!
Not a
trace of rain in the courtyard.
উঠোনে বৃষ্টির কোন চিহ্ন নেই।
He was surprised and
saddened—
সে বিস্মিত এবং দুঃখিত হল –
the clouds had moved across
the skies
মেঘেরা আকাশে ঘোরাফেরা করছিল
without shedding a drop of
rain.
এক ফোঁটাও বৃষ্টি না দিয়ে।
And it saddened him to think
that
সে ভেবে দুঃখ পেল যে,
he had fallen asleep.
সে ঘুমিয়ে পড়েছিল।
Had he stayed awake,
perhaps,
সে জেগে থাকলে, হয়ত,
the clouds would not have
disappeared, like that.
মেঘেরা অদৃশ্য হতে পারত না, এমন
করে ।
It would have been the
season’s first rainfall.
এটা হত বছরের প্রথম বৃষ্টিপাত।
The month of the rains was
slipping away.
বর্ষার মাসটা কেটে যাচ্ছিল।
He looked up once again, at
the skies.
সে আবার তাকাল, আকাশের দিকে।
Not a single patch of cloud.
মেঘের একটা চিহ্নও নেই।
The sun beat down on his
head from a clear sky.
পরিষ্কার আকাশ থেকে সূর্য যেন তার মাথায় ঢলে পড়তে লাগল।
In the fierce heat,
তীব্র গরমে,
he walked between the
fields.
সে মাঠের মধ্যে দিয়ে হাটতে লাগল।
His body was on fire,
তার শরীর জ্বলছিল,
his throat dry.
গলা শুকিয়ে গিয়েছিল।
After crossing several
fields,
বেশ কয়েকটি মাঠ পেরিয়ে,
he saw a large tree
তিনি একটি বড় গাছ দেখতে পেলেন
in whose shade a Persian
wheel turned gently.
যার নিচে একটা পার্সিয়ান চাকা ধীরে ধীরে ঘুরছিল।
It was like he had reached
an oasis in the middle of a desert.
তার মনে হল সে যেন মরুভূমির মাঝে মরূদ্যানে পৌছেছে।
He reached the shelter of
the tree
সে গাছের ছায়ার পৌছাল,
and splashed the cool water
from the Persian wheel on his dusty feet.
এবং পারস্য চাকা থেকে শীতল জল তার ধুলো পায়ে ছিটিয়ে দিল।
Then he washed his hands
তারপর সে হাতমুখ ধুয়ে নিল
and face and drank his fill.
এবং তৃপ্তি করে জলপান করল।
Activity – 4
Write ‘T’ for Tense and ‘F’ for false statement in the boxes given. Give supporting statements for each of your answer.
1. In the morning the boy asked the first questions to his father.
Ans: - F
Supporting Statements: –
His mother was the first he had asked in the morning, "Ammaji, where have the clouds gone?”
2. The boy’s mother asked him to go to school.
Ans: - T
Supporting Statements: –
come on, hurry up! For the
school but first have a breakfast.
3. When the boy got up in the morning, he saw that the sky was cloudless.
Ans: - T
Supporting Statements: –
The sky was clear and empty!
4. The boy was happy to think that he had fallen asleep.
Ans: - F
Supporting Statements: –
It made sad him to think
that he had fallen asleep.
Activity – 5
Answer the following questions
1. Which question haunted the boy?
Ans: -
The question was “where did the clouds go?”
2. What did the boy see in the middle of the night?
Ans: -
in the mid night the boy saw
the clouds was dense, black one in the occasional flashes of lightening.
3. How did he feel as he walked between the fields?
Ans: -
The lad felt that his body
was full of fire and completely dry was of his throat in the fierce heat of the
sun.
4. What did he do after reaching the shelter of the tree?
Ans: -
The boy had to be slopped
the cool water from the Persian wheel on his floury feet. He also decided to
wash his hands, face and drank to his happiness.
Let’s read Clouds Meaning Part 3
A Refreshed, he looked
around.
সতেজ হয়ে, সে চারদিকে তাকাল।
An old man sat on a wall by
the Persian wheel.
এক বৃদ্ধ পার্সিয়ান চাকার পাশে একটি দেয়ালে বসেছিল।
He looked at the old man,
সে বৃদ্ধটির দিকে তাকাল,
wanting to say something but
hesitated.
কিছু বলার জন্য কিন্তু দ্বিধাগ্রস্ত হল।
Finally, he asked,
অবশেষে সে জিজ্ঞাসা করল,
“Did the clouds come here?”
“মেঘেরা কি এখানে এসেছিল?”
The old man looked closely
at him and said,
বৃদ্ধ তার দিকে একদৃষ্টিতে তাকিয়ে বলল,
“Son, when the clouds come,
“বাছা, যখন
মেঘেরা আসে,
the earth and the sky know
of their coming.”
পৃথিবী এবং আকাশ তাদের আসার খবর জানে। “
“But the clouds were here
last night
“কিন্তু মেঘেরা গতরাতে এখানে ছিল
and no one got to know.”
এবং কেউ জানতে পারেনি। “
The old man said,
বৃদ্ধ লোকটি বলল
“It is not enough for the
clouds to come.
মেঘেদের আসাটাই যথেষ্ট নয়।
I once lived in a place
আমি একদা একটি স্থানে থাকতাম
where it hadn’t rained for
ten years.”
যেখানে দশ বছর বৃষ্টি হয়নি।”
“Ten years?”
“দশ বছর?”
He was open-mouthed.
সে হা করে রইল।
He sat there listening to
his tales.
সে সেখানে বসে রইল তাঁর গল্প শোনার জন্য।
Suddenly, he realized
হটাত্, সে বুঝতে পারল
how late it was.
কত দেরী হয়েছে।
He walked for miles in the
sun and dust.
রোদ আর ধুলোয় মাইলের পর মাইল হেঁটেছেন।
He went back by the same
dirt track
সে সেই একই কাদা রাস্তার ফিরে গেল
he had taken to come there.
যে রাস্তা দিয়ে সে এসেছিল।
The sun was still fiercely
hot
কিন্তু সূর্য তখনও ভীষণ গরম
but when he reached the mud
hut,
কিন্তু যখন সে কাদার কুটিরে পৌছালো,
he felt a nip in the air
সে বাতাসে একটা ঠান্ডা ভাব অনুভব করল
and the earth was damp
underfoot.
এবং পায়ের নিচের পৃথিবী ভিজে ছিল।
As he neared his village,
সে যখন গ্রামের কাছে এল
he saw the roads were wet.
সে দেখল রাস্তাগুলি ভিজে।
Trees that had been standing
যে গাছগুলি দাঁড়িয়েছিল
draped in layers of dust
ধূলর আস্তরণ মেখে
when he had left in the
morning
যখন সে সকালে বাড়ি ছেড়ে আসে
now looked freshly bathed.
এখন সেগুলিকে টাটকা স্নান করা মনে হচ্ছে।
He felt a wave of happiness.
সে সুখের ঢেউ অনুভব করল।
He hurried home.
সে দ্রুত বাড়ি ফিরল।
He wanted to see how fresh
and clean
সে দেখতে চাইল কত সতেজ ও পরিষ্কার দেখায়
the Jamun tree in his
courtyard looked.
তার উঠানের জামুন গাছটা দেখতে লাগলো।
When he got home,
যখন সে বাড়ি ফিরল
he saw that the rain had
changed everything.
সে দেখল যে বৃষ্টি সবকিছু বদলে দিয়েছে।
The Jamun tree stood clean
and scrubbed,
জামুন গাছটি পরিষ্কার এবং ধৌত অবস্থায় রয়েছে,
freshly showered,
যেন সবে স্নান করেছে
and Ammaji was saying,”
এবং মা বলছিলেন,
That was a good shower,
thank God!”
‘ভালো বৃষ্টি হয়েছে, ইশ্বরকে ধন্যবাদ।”
Raindrops were still rolling
off the leaves of the Jamun.
তখন জামুন গাছের পাতা থেকে বৃষ্টির ফোঁটা গড়াচ্ছে।
He stood beneath the tree
সে গাছের নিচের দাঁড়াল
and let them fall on his
head and face.
এবং সেগুলিকে তার মাথায় ও মুখে পড়তে দিল।
He raised his eyes to the
sky
সে তার চোখদুটি আকাশে তুলল
and saw it clear, without
even a wisp of cloud.
এবং সেখানে পরিষ্কার ছিল, মেঘের কোনোচিহ্ন মাত্র নেই।
He had walked so far in the
dust and sun
সে এতদূর হেটেছে ধুলো ও সূর্যের আলোর মধ্যে দিয়ে
in search of the clouds,
মেঘের খোঁজে,
and in his absence they had
come,
এবং তার অনুপস্থিতিতে তারা এসেছিল,
shed their rain and gone
away!
বৃষ্টি দিল এবং চলে গেল।
Activity – 6
What
(i) The boy was open-Mouthed
(ii) The earth was damp
Underfoot
(iii) The boy hurried home.
(iv) When he got home, he
saw everything had changed
Why
Ans:-
(i) The old man said to the boy,
‘once you lived in a place where it had not rained for 10 years.’
(ii) A while ago was rained
strongly
(iii) He could see the Tree
which was Fresh who’s Its name Juman Tree in back the House
(iv) At that time of his Absence,
he saw a good platform.
Activity – 7
Answer the following questions
1. What did the old man say about the place where he once lived?
Ans: -
The old man told the boy
that about the location where formerly lived it didn't rain for 10 years.
2. How did the boy feel as he reached the mud -hut?
Ans: -
The boy saw chill cold wave
in the air as soon as he reached the mud- hut.
3. What did the boy do as he stood under the Juman tree?
Ans: -
The boy enjoyed to put the
drops on his head felt bite as he stood under the Jamun tree.
4. Why did the clouds shed rain in the absence of the boy?
Ans: -
There are some natural
effects which are importantly connected to living beings and non -living
effects similar as shadows and Rain etc. nothing can guess whether the shadows
can produce in the sky while it'll be rain. And so the shadows exfoliate rain
in the absence of the boy.
Activity 8 (a)
Underline the verbs that denote actions which will be progress at a time in the future:
1. I shall be reading a book next week.
Ans: -
I shall be reading
a book next week.
2. You will be going to school tomorrow.
Ans: -
You will be going
to school tomorrow.
3. They will be visiting our house next month.
Ans: -
They will be
visiting our house next month.
Activity 8 (b)
Underline the verbs that
denote actions that will be completed in the future:
1. I shall have written the story by then.
Ans: -
I shall have
written the story by then.
2. He will have left before you go to see the doctor.
Ans: -
He will have left
before you go to see the doctor.
3. You shall have gone to the fair.
Ans: -
You shall have gone
to the fair.
Activity 8 (c)
Read the following sentences. Identify the future continuous tense and future perfect tense and fill in the table given below:
(i) I shall be playing in the
field.
(ii) She will have
recited poem.
(iii) You will have
enjoyed the picnic.
(iv) They will be
coming soon.
Future Continuous Tense
(i) shall be playing
(iv) will be coming
Future Perfect Tense
(ii) will have
recited
(iii) will have
enjoyed
Activity 9
Write the antonyms of the underlined words by using the prefixes from the Help Box:
1. It is possible for him to life the chair.
Ans: -
It is impossible
for him to life the chair.
2. His handwriting is legible.
Ans: -
His handwriting is illegible.
3. Their claim is not reasonable.
Ans: -
Their claim is not unreasonable.
4. He believed his friend.
Ans: -
He disbelieved
his friend.
Activity 10 (a)
Write a story in about eight words using the following hints:
Ans: -
False Friend
Once upon a time, there were
two mates. They were going through a forestland together. Suddenly a bear came.
Both of them got alarmed. One of them climbed a tree to save himself without
supposing about his friend. The other friend could not climb the tree. He felt
helpless. But also, he hit upon an idea. He lay down like a dead man, because
he knew the bear could not injure the dead body. The bear went near the man and
scented him. The bear allowed that he was dead. When the bear had gone, the
fake friend came down and asked what the bear had told him in his cognizance.
The other friend told that the bear advised him to stay down from a fake friend
who leaves in the moments of the trouble.
Activity 10 (b)
Suppose you have been waiting for a piece of good news. Write a paragraph in about eighty words on your experience of waiting:
Ans: -
In our school oil painting competition
was held last week. I always knew that my passion is painting and wanted to
explore more in that competition. When I partook in the competition, I was
nervous but also I stay affirmative and painted really well. Truly the judges
praised my oil painting a lot. The result was to be declared after two days. I
can't really tell how hard those two days had been. I could not indeed sleep.
For me, those two days felt like two times because I had put my heart and soul
in that oil painting. I knew that it was one of the voguish oil painting canvases,
but still I was nervous. Eventually the day come, and the result was
annunciate. The result was annunciate by calling out names from hamper orders
and I was sitting having my gazettes crossed. And when there was a pause when
the host was to advertise the first winner, my heart skipped a beat. And there,
that was the moment I had been staying for, I was the first winner. My sweats
had been paid off. My happiness knew no bounds and the news that I had been
staying for brought immense joy in my life. It motivated me to be better.
Read More......
অষ্টম শ্রেণীর ইংরেজি বই এর সব অধ্যায়ের অনুবাদ ও প্রশ্নোত্তর পেতে এখানে ক্লিক করুন।
sanskritshiksha.in ওয়েবসাইটের নোটস্ গুলির বৈশিষ্ট্যঃ
| ক্রমিক সংখ্যা | নোটস্ গুলির বৈশিষ্ট্য |
|---|---|
| ১। | সহজ সরল ভাষায় লেখা। |
| ২। | নোটসের মধ্যে অযথা পাণ্ডিত্য প্রকাশ করা হয়নি। |
| ৩। | ভাষা ও শব্দের পরিমিত প্রয়োগ করা হয়েছে। |
| ৪। | যেখানে প্রয়োজন কেবলমাত্র সেখানেই যথাযথ উদ্ধৃতি দেওয়া হয়েছে। |
| ৫। | উত্তর গুলির আকার অযথা বড় বা ছোট করা হয়নি। |
| ৬। | উত্তর গুলি পরীক্ষকদের রুচিসম্মত ভাবে ছোট ছোট পয়েন্ট করে লেখা হয়েছে। |
| ৭। | পরীক্ষায় যথাযথ ভাবে উত্তর গুলি লিখলে ৯০% থেকে ১০০% নম্বর অবশ্যই পাবে। |
আমাদের এই পোস্টটি
পড়ার জন্য আপনাকে অসংখ্য ধন্যবাদ । এই ভাবেই
sanskritshiksha.in ওয়েবসাইটের
পাশে থাকুন।
আপনার ছাত্রছাত্রী, বন্ধু-বান্ধবী সকলকে sanskritshiksha.in ওয়েবসাইট সম্পর্কে এবং এর তথ্যপূর্ণ নোটস সম্পর্কে জানান।
যেকোনো প্ৰশ্ন উত্তর জানতে sanskritshiksha.in ওয়েবসাইট টি ফলো করুন এবং নিজেকে তথ্য সমৃদ্ধ করে তুলুন। sanskritshiksha.in ওয়েবসাইট সম্পর্কে আপনার মতামত জানান। আপনার
গুরুত্বপূর্ণ মতামত সাদরে বিবেচনা করা হবে।
ধন্যবাদ।
আরো পড়ুন ........
1. উচ্চমাধ্যমিক সংস্কৃত সাজেশন ২০২৪
2. উচ্চমাধ্যমিক সংস্কৃত সিলেবাস ও নম্বর বিভাজন
4. ‘আর্যাবর্তবর্ণনম্’ এর মূল পাঠ ও বাংলায় অনুবাদ
5. দৃশ্যকাব্য নাট্যসাহিত্য এর সংক্ষিপ্ত প্রশ্ন-উত্তর

No comments:
Post a Comment