Monday, January 22, 2024

Class 8 Clouds Meaning & QA Solution

(toc) #title=( সূচিপত্র)



পাঠ্য সম্পর্কিত তথ্যঃ

পাঠ্যের নাম Clouds Meanings and Questions Solution 
শ্রেণীClass 8 Lesson 2
মূল গ্রন্থ Blossom
বোর্ড West Bengal Board of Secondary Education
ধরণ Meaning and Question Solution


Clouds

Written by Intizar Hussain


Let's start:


Intizar Hussain, born in 1923,

 

ইন্তিজার হুসেন ১৯২৩ সালে জন্মগ্রহণ করেন।

 

A famous writer from Pakistan.

 

বিখ্যাত পাকিস্তানি লেখক

 

He writes short stories and novels in Urdu,

 

তিনি উর্দু ভাষায় ছোটগল্প ও উপন্যাস লেখেন

 

and also columns for newspapers in English.

 

এবং ইংরেজি সংবাদপত্রে লেখালেখি করেন।

 

He has received many awards in Pakistan,

 

তিনি পাকিস্তান থেকে অনেক পুরস্কার পেয়েছেন।

Also India, and the Middle East.

 

ভারত ও মধ্যপ্রাচ্য থেকেও অনেক পুরস্কার পেয়েছেন

 

“The Seventh Door” and “Leaves” are among his books translated into English.

 

তাঁর সেভেনথ ডোর এবং লিভস ইংরেজি অনুবাদ গ্রন্থসমূহের অন্তর্গত।

 

His Urdu short story “Badal” has been translated as “Clouds” by Rakshanda Jalil.

 

তার উর্দু ছোটগল্প ‘বাদল’-কে রক্ষানন্দ জলিল ক্লাউডস নামে ইংরেজিতে অনুবাদ করেন

 

The present text is its edited version.

 

বর্তমান পাঠ্যাংশটি তাঁর সম্পাদিত রূপ।


Class 8 Blossom Lesson 2 "Clouds" 

Meanings and Questions Solution

অষ্টম শ্রেণীর ইংরেজি বই Blossom এর Lesson 2 এর Clouds Meanings and Questions Solution. Clouds Meanings and Questions Solution Class VIII | Blossom Class 8. অষ্টম শ্রেণীর ইংরেজি বিষয়ের প্রশ্ন উত্তর। West Bengal Board of Secondary Education Class 8 এর English book Blossom এর Lesson 2 এর Clouds Meanings and Questions Solution এর প্রশ্নোত্তর নিচে দেওয়া হল। এই পাঠ্যে যে অনুবাদ করা হয়েছ তা ভাবগত অনুবাদ, আক্ষরিক নয়। এই অষ্টম শ্রেণী এর  ইংরেজি বই Blossom এর Clouds Meanings and Questions Solution এর প্রশ্নোত্তর গুলি খুব ভাল করে পড়ে পরীক্ষায় লিখে আসলে ১০০% নম্বর অবশ্যই পাবে।

 

Class 8 Blossom Lesson 2 Clouds Meanings and Questions Solution

Let’s share:


Which season do you like the most?

 

Ans: - 

I like the season of spring the most.

 

Name three objects of nature that are commonly seen in that season.

 

Ans: - 

The three objects which are commonly seen of nature are

1.   The beautiful pleasing weather.

2.   The cooling of the cuckoos and

3.   Availability of flower and fruits.

 

 

Let’s read Clouds Meaning Part 1

 

 

He wandered far in search of the clouds,

 

মেঘের খোঁজে সে ঘুরে বেড়ায় বহুদূর,

 

down winding paths and alleys,

 

রাস্তা এবং সরুপথ দিয়ে,

 

till he reached the old mud hut.

 

যতক্ষণ না সে পুরানো মাটির কুঁড়েঘরে পৌঁছায়।

 

There, he turned on to the dirt track.

 

সেখানেও সে অপরিষ্কার রাস্তায় ঘুরল।

 

He saw a grass-cutter coming from the other direction,

 

সে উল্টো দিক থেকে এক ঘাসুড়েকে (ঘাস কাটার লোককে) আসতে দেখল,

 

a bundle of freshly cut grass balanced on his head.

 

তার মাথায় ভারসাম্যপূর্ণ সদ্য কাটা ঘাসের বান্ডিল।

 

He stopped the man and asked,

 

সে লোকটিকে থামিয়ে জিজ্ঞাসা করল

 

“Have you seen the clouds there?”

 

 “তুমি কি সেখানে মেঘ দেখেছ?”

 

“Clouds?”

 

মেঘ?”

 

The grass-cutter was amazed,

 

ঘাসুড়ে (ঘাস কাটার লোকটি) অবাক হয়ে গেল,

 

as though he had been asked the most peculiar question.

 

যেন তাকে সবচেয়ে অদ্ভুত প্রশ্ন করা হয়েছে।

 

“Yes, clouds.”

 

হ্যা, মেঘ.”

 

He was disappointed to see that

 

সে দেখে হতাশ হল যে

 

the grass-cutter was still mystified.

 

ঘাসুড়ে (ঘাস কাটার লোকটি) তখনও রহস্যবৃত ছিল ( অর্থাৎ কিছুই বুঝতে পারছিল না)

 

He walked on until

 

সে হাটতে লাগল যতক্ষণ না

 

he came upon a farmer

 

সে এক কৃষকের সাক্ষাত পেল

 

ploughing his field.

 

সে তার ক্ষেতে লাঙ্গল দিচ্ছিল।

 

He asked him the same question,

 

সে তাকেও একই প্রশ্ন করল,

 

“Did the clouds come here?”

 

“মেঘেরা কি এখানে এসেছিল?”

 

The farmer, too,

 

চাষিও,

 

couldn’t make sense of the question.

প্রশ্নটা বুঝতে পারল না।

 

“Clouds?” he asked.

 

 “মেঘ?” সে জিজ্ঞাসা করল

 

“Yes, clouds.”

 

হ্যা, মেঘ।”

 

He was asking after the clouds

 

সে এমন ভাবে মেঘেদের খোঁজ করছিল,

 

like a man who has lost a child

 

যেন, সে একজন সন্তানকে  হারিয়েছে

 

and asks wayfarers

 

এবং পথিকদের জিজ্ঞাসা করে

 

if they have seen a child wandering.

 

যদি তারা একটি শিশুকে ঘুরে বেড়াতে দেখে থাকে

 

Perhaps the clouds, too,

 

সম্ভবত মেঘগুলিও,

 

were lost children

 

হারিয়ে যাওয়া শিশু ছিল

 

and he was going around asking people about them.

 

এবং সে তাদের সম্পর্কে লোকজনকে জিজ্ঞাসা করছিল।

 

But no one could give him a satisfactory answer.

 

কিন্তু কেউ তাকে সন্তোষজনক উত্তর দিতে পারেনি।

 


Activity – 1

 

Rearrange the following sentences in the correct order and put the numbers in the given boxes.

 

1. He saw a grass cutter coming from the other direction

 

Ans: - 4

 

2. The grass cutter was surprised.

 

Ans: - 6

 

3. He reached the old mud hut.

 

Ans: - 2

4. He wandered in search of the clouds.

 

Ans: - 1

 

5. He asked the grass cutter if he had noticed the clouds.

 

Ans: - 5

 

6. He turned into the dirt back.

 

Ans: - 3

 


Activity – 2

 

Complete the following sentences with information from the text.

 

1. The grass cutter had a bundle ………………………………..

 

Ans: - 

The grass cutter had a bundle of freshly cut grass balanced on his head.

 

2. He was disappointed to see …………………………………

 

Ans: - 

He was disappointed to see that the grass cutter was still mystified.

 

3. The farmer could not ………………………………………….

 

Ans: - 

The farmer could not make sense of the boy’s question.

 

4. He was asking for the clouds like ………………………….


Ans: - 

He was asking for the clouds like a man who has lost his child and ask wayfarers if they have seen a child wandering.

 


Activity – 3

 

Answer the following questions

 

"But no one could give him a satisfactory answer" Why do you think no one could give him a satisfactory answer?

 

Ans: - 

I suppose everyone tried to give answers but they hadn't a satisfactory answer because the question he asked, had no sense to everyone. Actually, he was asking about the shadows as if he was looking for a lost child. And that’s why none could understand the meaning of heat question.

 


Let’s read Clouds Meaning Part 2

 

His mother was the first he had asked in the morning,

 

সকালে প্রথমে সে তার মাকে জিজ্ঞাসা করল,

 

 “Ammaji, where have the clouds gone?”

 

মা, মেঘেরা কোথায় গেল?”

 

“Who’s gone where?”

 

কে, কোথায় গেল?”

 

Ammaji said, as if he had asked an exceptionally stupid question.

 

মা বললেন যেন সে একটি ব্যতিক্রমী বোকা প্রশ্ন করেছে।

 

“Clouds.”

 

 “মেঘেরা ।

 

“Clouds!

 

মেঘেরা !

 

Have you lost your mind, boy?

 

তুমি কি তোমার মন হারিয়েছ বাছা?

 

“Hurry up, now.

 

তাড়াতাড়ি করো, এখনই

 

Wash quickly,

 

তাড়াতাড়ি ধুয়ে নাও,

 

eat your breakfast and go to school.”

 

প্রাতরাশ খাও এবং বিদ্যালয়ে যাও।”

 

Dejectedly,

 

হতাশাগ্রস্তভাবে,

 

he washed his hands and face,

 

সে তার হাত-মুখ ধুয়ে,

 

ate his breakfast and left home.

 

প্রাতরাশ করে বাড়ি ছাড়ল।

 

But the question still haunted him:

 

কিন্তু প্রশ্নটা তখনও তাকে পীড়া দিচ্ছিল।

 

Where did the clouds go?

 

মেঘেরা কোথায় গেছে?

 

He remembered what he had seen the night before-

 

তার মনে পড়ল আগের রাতে সে কি দেখেছে –

 

clouds gathering in the dark sky.

 

মেঘেরা অন্ধকার আকাশে জড়ো হচ্ছে

 

But when he went to sleep,

 

কিন্তু সে যখন ঘুমোতে গেল,

 

the sky was clear and full of stars.

 

আকাশ তখন পরিস্কার ও তারায় ভরা ছিল।

 

When he awoke again,

 

সে যখন আবার জাগল

 

he had no idea of the time.

 

তখন তার সময়ের কোনো ধারনা ছিল না।

 

All he knew was that it was the middle of the night.

 

সে শুধু জানত যে এটি মধ্যরাত ছিল।

 

Up there in the sky, the clouds were rumbling.

 

সেখানে আকাশে মেঘের গর্জন হচ্ছিল।

 

In the occasional flashes of lightning,

 

মাঝে মাঝে বজ্রপাতের ঝলকানিতে,

 

they were dense and black.

 

তারা ঘন এবং কালোহয়ে গিয়েছিল।

 

It looked as if it will be raining.

 

মনে হচ্ছিল যেন বৃষ্টি হবে

 

Rain will have ruined his sleep, he knew.

 

বৃষ্টি তার ঘুম ভাঙাবে – সে জানত।

 

When he got up in the morning,.

 

সকালে সে যখন উঠল,

 

he was amazed

 

সে আশ্চর্য হল।

 

The sky was clear and empty!

 

আকাশ ছিল পরিষ্কার ও খালি!

 

Not a trace of rain in the courtyard.

 

উঠোনে বৃষ্টির কোন চিহ্ন নেই।

 

He was surprised and saddened—

 

সে বিস্মিত এবং দুঃখিত হল –

 

the clouds had moved across the skies

 

মেঘেরা আকাশে ঘোরাফেরা করছিল

 

without shedding a drop of rain.

 

এক ফোঁটাও বৃষ্টি না দিয়ে।

 

And it saddened him to think that

 

সে ভেবে দুঃখ পেল যে,

 

he had fallen asleep.

 

সে ঘুমিয়ে পড়েছিল।

 

Had he stayed awake, perhaps,

 

সে জেগে থাকলে, হয়ত,

 

the clouds would not have disappeared, like that.

 

মেঘেরা অদৃশ্য হতে পারত না, এমন করে ।

 

It would have been the season’s first rainfall.

 

এটা হত বছরের প্রথম বৃষ্টিপাত।

 

The month of the rains was slipping away.

 

বর্ষার মাসটা কেটে যাচ্ছিল।

 

He looked up once again, at the skies.

 

সে আবার তাকাল, আকাশের দিকে

 

Not a single patch of cloud.

 

মেঘের একটা চিহ্নও নেই।

 

The sun beat down on his head from a clear sky.

 

পরিষ্কার আকাশ থেকে সূর্য যেন তার মাথায় ঢলে পড়তে লাগল।

 

In the fierce heat,

 

তীব্র গরমে,

 

he walked between the fields.

 

সে মাঠের মধ্যে দিয়ে হাটতে লাগল।

 

His body was on fire,

 

তার শরীর জ্বলছিল,

 

his throat dry.

 

গলা শুকিয়ে গিয়েছিল।

 

After crossing several fields,

 

বেশ কয়েকটি মাঠ পেরিয়ে,

 

he saw a large tree

 

তিনি একটি বড় গাছ দেখতে পেলেন

 

in whose shade a Persian wheel turned gently.

 

যার নিচে একটা পার্সিয়ান চাকা ধীরে ধীরে ঘুরছিল।

 

It was like he had reached an oasis in the middle of a desert.

 

তার মনে হল সে যেন মরুভূমির মাঝে মরূদ্যানে পৌছেছে।

 

He reached the shelter of the tree

 

সে গাছের ছায়ার পৌছাল,

 

and splashed the cool water from the Persian wheel on his dusty feet.

 

এবং পারস্য চাকা থেকে শীতল জল তার ধুলো পায়ে ছিটিয়ে দিল।

 

Then he washed his hands

 

তারপর সে হাতমুখ ধুয়ে নিল

 

and face and drank his fill.

 

এবং তৃপ্তি করে জলপান করল।

 

 

Activity – 4

 

Write ‘T’ for Tense and ‘F’ for false statement in the boxes given. Give supporting statements for each of your answer.

 

1. In the morning the boy asked the first questions to his father.

 

Ans: - F

 

Supporting Statements: –

His mother was the first he had asked in the morning, "Ammaji, where have the clouds gone?”

 

2. The boy’s mother asked him to go to school.

 

Ans: - T

 

Supporting Statements: –

come on, hurry up! For the school but first have a breakfast.

 

3. When the boy got up in the morning, he saw that the sky was cloudless.

 

Ans: - T

 

Supporting Statements: –

The sky was clear and empty!

 

4. The boy was happy to think that he had fallen asleep.

 

Ans: - F

 

Supporting Statements: –

It made sad him to think that he had fallen asleep.

 

 

Activity – 5

 

Answer the following questions

 

1. Which question haunted the boy?

 

Ans: -

The question was “where did the clouds go?”

 

2. What did the boy see in the middle of the night?

 

Ans: -

in the mid night the boy saw the clouds was dense, black one in the occasional flashes of lightening.

 

 

3. How did he feel as he walked between the fields?

  

Ans: -

The lad felt that his body was full of fire and completely dry was of his throat in the fierce heat of the sun.

 

4. What did he do after reaching the shelter of the tree?

 

Ans: -

The boy had to be slopped the cool water from the Persian wheel on his floury feet. He also decided to wash his hands, face and drank to his happiness.

 

 

Let’s read Clouds Meaning Part 3

 

 

A Refreshed, he looked around.

 

সতেজ হয়ে, সে চারদিকে তাকাল।

 

An old man sat on a wall by the Persian wheel.

 

এক বৃদ্ধ পার্সিয়ান চাকার পাশে একটি দেয়ালে বসেছিল।

 

He looked at the old man,

 

সে বৃদ্ধটির দিকে তাকাল,

 

wanting to say something but hesitated.

 

কিছু বলার জন্য কিন্তু দ্বিধাগ্রস্ত হল।

 

Finally, he asked,

 

অবশেষে সে জিজ্ঞাসা করল,

 

“Did the clouds come here?”

 

“মেঘেরা কি এখানে এসেছিল?”

 

The old man looked closely at him and said,

 

বৃদ্ধ তার দিকে একদৃষ্টিতে তাকিয়ে বলল,

 

“Son, when the clouds come,

 

“বাছা, যখন মেঘেরা আসে,

 

the earth and the sky know of their coming.”

 

 পৃথিবী এবং আকাশ তাদের আসার খবর জানে

 

“But the clouds were here last night

 

কিন্তু মেঘেরা গতরাতে এখানে ছিল

 

and no one got to know.”

 

এবং কেউ জানতে পারেনি। “

 

The old man said,

 

বৃদ্ধ লোকটি বলল

 

“It is not enough for the clouds to come.

 

মেঘেদের আসাটাই যথেষ্ট নয়।

 

I once lived in a place

 

আমি একদা একটি স্থানে থাকতাম

 

where it hadn’t rained for ten years.”

 

যেখানে দশ বছর বৃষ্টি হয়নি।”

 

“Ten years?”

 

দশ বছর?”

 

He was open-mouthed.

 

সে হা করে রইল।

 

He sat there listening to his tales.

 

সে সেখানে বসে রইল তাঁর গল্প শোনার জন্য

 

Suddenly, he realized

 

হটাত্‌, সে বুঝতে পারল

 

how late it was.

 

কত দেরী হয়েছে।

 

He walked for miles in the sun and dust.

 

রোদ আর ধুলোয় মাইলের পর মাইল হেঁটেছেন।

 

He went back by the same dirt track

 

সে সেই একই কাদা রাস্তার ফিরে গেল

 

he had taken to come there.

 

যে রাস্তা দিয়ে সে এসেছিল।

 

The sun was still fiercely hot

 

কিন্তু সূর্য তখনও ভীষণ গরম

 

but when he reached the mud hut,

 

কিন্তু যখন সে কাদার কুটিরে পৌছালো,

 

he felt a nip in the air

 

সে বাতাসে একটা ঠান্ডা ভাব অনুভব করল

 

and the earth was damp underfoot.

 

এবং পায়ের নিচের পৃথিবী ভিজে ছিল।

 

As he neared his village,

 

সে যখন গ্রামের কাছে এল

 

he saw the roads were wet.

 

সে দেখল রাস্তাগুলি ভিজে।

 

Trees that had been standing

 

যে গাছগুলি দাঁড়িয়েছিল

 

draped in layers of dust

 

ধূলর আস্তরণ মেখে

 

when he had left in the morning

 

যখন সে সকালে বাড়ি ছেড়ে আসে

 

now looked freshly bathed.

 

এখন সেগুলিকে টাটকা স্নান করা মনে হচ্ছে।

 

He felt a wave of happiness.

 

সে সুখের ঢেউ অনুভব করল। 

 

He hurried home.

 

সে দ্রুত বাড়ি ফিরল।

 

He wanted to see how fresh and clean

 

সে দেখতে চাইল কত সতেজ ও পরিষ্কার দেখায়

 

the Jamun tree in his courtyard looked.

 

তার উঠানের জামুন গাছটা দেখতে লাগলো।

 

When he got home,

 

যখন সে বাড়ি ফিরল

 

he saw that the rain had changed everything.

 

সে দেখল যে বৃষ্টি সবকিছু বদলে দিয়েছে।

 

The Jamun tree stood clean and scrubbed,

 

জামুন গাছটি পরিষ্কার এবং ধৌত অবস্থায় রয়েছে,

 

freshly showered,

 

যেন সবে স্নান করেছে

 

and Ammaji was saying,”

 

এবং মা বলছিলেন,

 

That was a good shower, thank God!”

 

 ‘ভালো বৃষ্টি হয়েছে, ইশ্বরকে ধন্যবাদ।”

 

Raindrops were still rolling off the leaves of the Jamun.

 

তখন জামুন গাছের পাতা থেকে বৃষ্টির ফোঁটা গড়াচ্ছে।

 

He stood beneath the tree

 

 

সে গাছের নিচের দাঁড়াল

 

and let them fall on his head and face.

 

এবং সেগুলিকে তার মাথায় ও মুখে পড়তে দিল।

 

He raised his eyes to the sky

 

সে তার চোখদুটি আকাশে তুলল

 

and saw it clear, without even a wisp of cloud.

 

এবং সেখানে পরিষ্কার ছিল, মেঘের কোনোচিহ্ন মাত্র নেই।

 

He had walked so far in the dust and sun

 

সে এতদূর হেটেছে ধুলো ও সূর্যের আলোর মধ্যে দিয়ে

 

in search of the clouds,

 

মেঘের খোঁজে,

 

and in his absence they had come,

 

এবং তার অনুপস্থিতিতে তারা এসেছিল,

 

shed their rain and gone away!

 

বৃষ্টি দিল এবং চলে গেল।

 

 

Activity – 6

 

What

(i) The boy was open-Mouthed      

 

(ii) The earth was damp Underfoot

 

(iii) The boy hurried home.

 

(iv) When he got home, he saw everything had changed

 

Why

Ans:- 

(i) The old man said to the boy, ‘once you lived in a place where it had not rained for 10 years.’

 

(ii) A while ago was rained strongly

 

(iii) He could see the Tree which was Fresh who’s Its name Juman Tree in back the House

 

(iv) At that time of his Absence, he saw a good platform.

 

 

Activity – 7

 

Answer the following questions

 

1. What did the old man say about the place where he once lived?

 

Ans: -

The old man told the boy that about the location where formerly lived it didn't rain for 10 years.

 

2. How did the boy feel as he reached the mud -hut?

 

Ans: -

The boy saw chill cold wave in the air as soon as he reached the mud- hut.

 

3. What did the boy do as he stood under the Juman tree?

 

Ans: -

The boy enjoyed to put the drops on his head felt bite as he stood under the Jamun tree.

 

4. Why did the clouds shed rain in the absence of the boy?

 

Ans: -

There are some natural effects which are importantly connected to living beings and non -living effects similar as shadows and Rain etc. nothing can guess whether the shadows can produce in the sky while it'll be rain. And so the shadows exfoliate rain in the absence of the boy.

 

 

Activity 8 (a)

 

Underline the verbs that denote actions which will be progress at a time in the future:

 

1. I shall be reading a book next week.

Ans: -

I shall be reading a book next week.

 

2. You will be going to school tomorrow.

Ans: -

You will be going to school tomorrow.

 

3. They will be visiting our house next month.

Ans: -

They will be visiting our house next month.

 

 

Activity 8 (b)

 

Underline the verbs that denote actions that will be completed in the future:

 

1. I shall have written the story by then.

Ans: -

I shall have written the story by then.

 

2. He will have left before you go to see the doctor.

Ans: -

He will have left before you go to see the doctor.

 

3. You shall have gone to the fair.

Ans: -

You shall have gone to the fair.

 

 

Activity 8 (c)

 

Read the following sentences. Identify the future continuous tense and future perfect tense and fill in the table given below:

 

 (i) I shall be playing in the field.

 

(ii) She will have recited poem.

 

(iii) You will have enjoyed the picnic.

 

(iv) They will be coming soon.

 

 

Future Continuous Tense

 (i) shall be playing

 

(iv) will be coming

 

Future Perfect Tense

(ii) will have recited

 

(iii) will have enjoyed

 

 

Activity 9

 

Write the antonyms of the underlined words by using the prefixes from the Help Box:

 

1. It is possible for him to life the chair.

 

Ans: -

It is impossible for him to life the chair.

 

2. His handwriting is legible.

 

Ans: -

His handwriting is illegible.

 

3. Their claim is not reasonable.

 

Ans: -

Their claim is not unreasonable.

 

4. He believed his friend.

 

Ans: -

He disbelieved his friend.

 

 

Activity 10 (a)

 

Write a story in about eight words using the following hints:

 

Ans: -

 

False Friend

 

Once upon a time, there were two mates. They were going through a forestland together. Suddenly a bear came. Both of them got alarmed. One of them climbed a tree to save himself without supposing about his friend. The other friend could not climb the tree. He felt helpless. But also, he hit upon an idea. He lay down like a dead man, because he knew the bear could not injure the dead body. The bear went near the man and scented him. The bear allowed that he was dead. When the bear had gone, the fake friend came down and asked what the bear had told him in his cognizance. The other friend told that the bear advised him to stay down from a fake friend who leaves in the moments of the trouble.

 

Activity 10 (b)

 

Suppose you have been waiting for a piece of good news. Write a paragraph in about eighty words on your experience of waiting:

 

Ans: -

 

In our school oil painting competition was held last week. I always knew that my passion is painting and wanted to explore more in that competition. When I partook in the competition, I was nervous but also I stay affirmative and painted really well. Truly the judges praised my oil painting a lot. The result was to be declared after two days. I can't really tell how hard those two days had been. I could not indeed sleep. For me, those two days felt like two times because I had put my heart and soul in that oil painting. I knew that it was one of the voguish oil painting canvases, but still I was nervous. Eventually the day come, and the result was annunciate. The result was annunciate by calling out names from hamper orders and I was sitting having my gazettes crossed. And when there was a pause when the host was to advertise the first winner, my heart skipped a beat. And there, that was the moment I had been staying for, I was the first winner. My sweats had been paid off. My happiness knew no bounds and the news that I had been staying for brought immense joy in my life. It motivated me to be better.


Read More......


অষ্টম শ্রেণীর ইংরেজি বই এর সব অধ্যায়ের অনুবাদ ও প্রশ্নোত্তর পেতে এখানে ক্লিক করুন।


ইংরেজি শিক্ষক কর্তৃক কুড়ি বছরের শিক্ষকতা করার অভিজ্ঞতা প্রসূত sanskritshiksha.in  ওয়েবসাইটের নোটস গুলি ইংরেজি বিষয়ের ছাত্র-ছাত্রীদের ১০০% নম্বর পাওয়ার যোগ্য করে রচিত। Class VIII এর বহু ছাত্র-ছাত্রী এই নোটস্ লিখে পরীক্ষায় ১০০% নম্বর পেয়েছে।


sanskritshiksha.in  ওয়েবসাইটের নোটস্‌ গুলির বৈশিষ্ট্যঃ

ক্রমিক সংখ্যা

নোটস্‌ গুলির বৈশিষ্ট্য

১। সহজ সরল ভাষায় লেখা।
২। নোটসের মধ্যে অযথা পাণ্ডিত্য প্রকাশ করা হয়নি।
৩। ভাষা ও শব্দের পরিমিত প্রয়োগ করা হয়েছে।
৪। যেখানে প্রয়োজন কেবলমাত্র সেখানেই যথাযথ উদ্ধৃতি দেওয়া হয়েছে।
৫। উত্তর গুলির আকার অযথা বড় বা ছোট করা হয়নি।
৬। উত্তর গুলি পরীক্ষকদের রুচিসম্মত ভাবে ছোট ছোট পয়েন্ট করে লেখা হয়েছে।
৭। পরীক্ষায় যথাযথ ভাবে উত্তর গুলি লিখলে ৯০% থেকে ১০০% নম্বর অবশ্যই পাবে।



আমাদের এই  পোস্টটি পড়ার জন্য আপনাকে অসংখ্য ধন্যবাদ এই ভাবেই sanskritshiksha.in ওয়েবসাইটের পাশে থাকুন আপনার ছাত্রছাত্রী, বন্ধু-বান্ধবী সকলকে sanskritshiksha.in ওয়েবসাইট সম্পর্কে এবং এর তথ্যপূর্ণ নোটস সম্পর্কে জানান যেকোনো প্ৰশ্ন উত্তর জানতে sanskritshiksha.in ওয়েবসাইট টি ফলো করুন এবং নিজেকে  তথ্য সমৃদ্ধ করে তুলুন sanskritshiksha.in ওয়েবসাইট সম্পর্কে আপনার মতামত জানান  আপনার গুরুত্বপূর্ণ মতামত সাদরে বিবেচনা করা হবে ধন্যবাদ





No comments:

Post a Comment